مردم را از داعش نترسانید
منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
موضوعات
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



لینک دوستان
آخرین مطالب
دیگر موارد

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 3
بازدید هفته : 3
بازدید ماه : 407
بازدید کل : 25619
تعداد مطالب : 327
تعداد نظرات : 5
تعداد آنلاین : 1



آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 327
:: کل نظرات : 5

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 8

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 3
:: باردید دیروز : 3
:: بازدید هفته : 3
:: بازدید ماه : 407
:: بازدید سال : 2324
:: بازدید کلی : 25619
نویسنده : فرهنگیان
یک شنبه 22 تير 1393

داعش (دولت اسلامی عراق و شام)

«داعش» یا «دولت اسلامی عراق و شام» یکی از نام­هایی است که طی ماه­های اخیر بیش از هر گروه و بازیگر غیررسمی دیگری در خاورمیانه نامش نه تنها در عراق و شام بلکه در میان رسانه­های منطقه­ای وبین­المللی شنیده می­شود. در ادامه ضمن بررسی چگونگی تشکیل این گروه، نحوه عضو­گیری، وضعیت عمومی و فعلی­اش در کشورهای عراق و سوریه، بررسی خواهد شد.

داعش: تشکیل در عراق ریشه در افغا نستان

زمان تأسیس داعش به یک دهه پیش تر از امروز و مکان آن را به سرزمین عراق منصوب می­کنند؛ جایی که ابومصعب الزرقاوی از رهبران القاعده، با ورودش به عراق رسماً از تاسیس گروهی سفلی – جهادی بنام «جماعت توحید و جهاد» خبر داد. در این زمان بیش از یکسال بود که نظام بعثی تحت امر صدام حسین با حمله­ی ایالات متحده آمریکا و متحدینش سقوط کرده بود و پل برمر آمریکایی حکومت دو ساله و موقتش را در این سرزمین دائر کرده بود. عراقی بحرانی و کاملاً در حال گذار و بی ثبات، درست به مانند آنچه که از سال 2001 با حمله­ی آمریکا به افغانستان رخ داده بود و همچنان ادامه داشت (و دارد). لذا  القاعده -که هدف اعلامی آمریکا به افغانستان خطاب شده بود-  سعی بر واکنشی متقابل و ایجاد جهادی همه جانبه با این کشور در سراسر خاورمیانه و هر جای دیگری که آمریکایی­ها حضور داشتند، داشت. القاعده­ای که در دهه­ی 1980 و عمدتاً تحت تأثیر دو عامل ایجاد، تقویت و حیات یافته بود نخستین آنها حمله­ی شوروی به افغانستان بود و دومین آنها تأثیر پذیری رهبرانش از وقوع انقلاب اسلامی در ایران بود. هرچند در دهه­ی 1980 القاعده تحت حمایت مستقیم آمریکا و متحدین منطقه­ای­اش برای تنگ کردن عرصه بر شوروی بود در نیمه­ی دوم دهه­ی 1990 نیز این گروه با نوعی سکوت قابل تأمل آمریکایی­ها و حمایت آشکار پاکستانی­ها، دوشادوش گروه طالبان توانست در تسخیر بخش عمده­ی این کشور و برپایی حکومت اسلامی طالبان نقش قابل توجهی را ایفا کند(مرکز مطالعات معاونت سیاسی، 1392: 33).

اما پس از واقعه­ی 11 سپتامبر دست کم در ظاهر امر این گروه رادیکال اسلامی در مقابل متحد و حامی پیشین اش یعنی آمریکا قرار گرفته است. گروه «جماعت توحید و جهاد» دو سال پس از تشکیل به «دولت اسلامی عراق» تغییر نام دادند و در این سال درگیری­های آنان با آمریکایی­ها و دولت مرکزی عراق بسیار شدیدتر از قبل شد و این وضعیت نسبتاً تا اواخر سال 2008 ادامه یافت تا اینکه با حملات گسترده­تر ارتش آمریکا و تقویت نیروهای تازه تأسیس نظامی و امنیتی عراق، تنی چند از رهبران آنها از جمله زرقاوی (2006)، ابی عمر البغدادی (2010) و ابی حمزه المهاجر (2010) کشته شدند.

 

روند تضعیف دولت اسلامی عراق در سال 2011 نیز ادامه پیدا کرد اما در پایان این سال که مصادف با خروج تمامی نیروهای نظامی و رزمی آمریکا در عراق بود به دلیل عدم توانایی کافی نیروهای عراقی این گروه مجال دوباره­ای برای عرضه­ی اندام بیش از پیش یافت. فضای جدید اما با تعمیق بحران و تنش میان سیاسیون عرب سنی و شیعه عراق بر سر پرونده­ی امنیتی طارق الهاشمی تشدید بیشتری یافت. و عملاً دولت اسلامی عراق در مناطق اهل سنت به سهولت بیشتری شروع به یارگیری افزون­تری نسبت به قبل کرد که همین امر به طور مستقیمی منجر به گسترش حملات تروریستی دامنه­دار در عراق طی سال­های 2012 و 2013 شد. این وضعیت در دسامبر 2013 به اوج خود رسید چرا که داعش توانست استان بزرگ الانبار واقع در غرب عراق و در مجاورت سوریه و اردن را تصرف کند و از آن زمان تا کنون درگیری­های شدیدی بین ارتش عراق و این گروه­های سلفی - تکفیری همچنان در حال انجام است.

 

برگرفته ازمقاله فرهنگی بسیجی عبدالرضا فتحی


 

مادر دلمان مهر پیمبر داریم                           مردانگی ازخصلت حیدر داریم

داعش رقمی نیست که یادش بکنیم               ماعطر جهاد بدر وخیبر داریم

ما دشمن اصلی به ستوه آورده ایم                یک ملت نستوه دلاور داریم

اینهاهمه از لطف خداهست که ما                  چون خامنه ای ولی ورهبر داریم

سراینده:عبدالحمید روحانی




:: بازدید از این مطلب : 412
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:


.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.
درباره ما
به وبلاگ من خوش آمدید
منو اصلی
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
پیوندهای روزانه
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبادل لینک هوشمند